Ćwiczenia w ciąży - tak czy nie?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Ciąża

Ćwiczenia w ciąży - tak czy nie?

Pewnie nieraz słyszałaś, że ciąża to nie choroba i że będąc w ciąży można normalnie funkcjonować. Jeśli masz szczęście, czujesz się dobrze, a twoja ciąża przebiega prawidłowo, faktycznie nie musisz rezygnować z codziennych aktywności.

Co więcej, jeśli do tej pory twoja aktywność fizyczna nie była na zbyt wysokim poziomie, teraz jest czas, żeby to zmienić.

 

Aktywność fizyczna - dobroczynna dla naszego organizmu

Każda aktywność fizyczna ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Poprawia ogólny stan zdrowia, a także zwiększa wydolność niektórych układów, w tym układu oddechowego, krążenia czy kostnego. Osoby czynnie uprawiające sport są bardziej odporne na choroby, mają więcej energii i są szczęśliwsze. Nawet zwykły regularny spacer pozwala poprawić naszą kondycję i wywołać uśmiech na naszej twarzy. Nic więc dziwnego, że kobietom w ciąży zaleca się nie tylko codzienny spacer, ale także ćwiczenia fizyczne.

 

Ruch w czasie ciąży - nie wszystko dozwolone

Chociaż sport to zdrowie, warto mieć świadomość, że nie każda aktywność fizyczna jest wskazana w ciąży. Nie w każdym trymestrze można też wykonywać te same ćwiczenia. Jeśli do tej pory uprawiałaś sport albo uczęszczałaś na zajęcia fitness, być może nie będziesz musiała z nich całkowicie zrezygnować. Na pewno jednak będziesz musiała swoją aktywność fizyczną nieco zmodyfikować.

Do bezpiecznych aktywności fizycznych w czasie ciąży należą:

  • spacerowanie,

  • szybki marsz oraz trucht,

  • pływanie,

  • joga,

  • pilates,

  • aerobik (ale nie każdy rodzaj ćwiczeń*),

  • trening funkcjonalny,

  • jazda na rowerku stacjonarnym.

*Jeśli uczęszczasz na zajęcia przeznaczone dla kobiet w ciąży, nie musisz się obawiać. Ćwiczenia dla ciężarnych są bowiem odpowiednio dobrane do możliwości i potrzeb przyszłej mamy i całkowicie bezpieczne dla rozwijającego się w jej ciele płodu. Jeżeli jednak wybrałaś tradycyjne zajęcia fitness, poinformuj o swoim stanie osobę prowadzącą i dowiedz się, czy ćwiczenia, które będziecie wykonywać, będą bezpieczne dla ciebie i dla dziecka. Może się okazać, że z danych zajęć będziesz niestety musiała zrezygnować. Najczęściej jednak wystarczy, że nie będziesz wykonywała tylko niektórych ćwiczeń. W takiej sytuacji instruktor powinien ci zaproponować inne, bardziej odpowiednie dla ciebie.

Aktywności, z których ze względu na bezpieczeństwo ciąży i twojego dziecka powinnaś całkowicie zrezygnować, to:

  • sporty kontaktowe, takie jak boks, piłka nożna, koszykówka, hokej i inne,

  • sporty obarczone ryzykiem upadku albo spadku z wysokości, czyli jazda na nartach, gimnastyka artystyczna, narty wodne i surfing, jazda konna oraz wszelkiego rodzaju skoki,

  • nurkowanie (z powodu zagrożenia chorobą kesonową).

 

Przeciwwskazania do ćwiczenia w ciąży

Na pytanie o to, czy można ćwiczyć w ciąży już odpowiedzieliśmy w pierwszej części artykułu. Warto jednak jeszcze raz jednoznacznie na nie odpowiedzieć: tak, można, pod warunkiem oczywiście, że nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do podejmowania przez ciężarną aktywności fizycznej. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy skonsultować się ze swoim lekarzem.

Wśród głównych przeciwwskazań do ćwiczenia w ciąży lekarze wymieniają zarówno patologie związane bezpośrednio z ciążą, takie jak m.in.: zagrożenie przedwczesnym porodem, łożysko przodujące, niewydolność szyjki macicy czy krwawienie z dróg rodnych, jak też choroby, które są od ciąży całkowicie niezależne, m.in. choroby serca, choroby płuc czy patologiczna nadwaga.

Jeśli lekarz po zapoznaniu się ze stanem zdrowia przyszłej mamy nie będzie miał żadnych zastrzeżeń, w ciąży można ćwiczyć.

 

Jak ćwiczyć w ciąży?

To, że możesz ćwiczyć, już wiesz. Pewnie teraz zastanawiasz się, jak ćwiczyć w ciąży. Rozpocznij delikatnie, szczególnie jeśli wcześniej nie ćwiczyłaś zbyt dużo. W pierwszym trymestrze poleca się ćwiczenia rozciągające. Należy jednak unikać ćwiczeń mocno angażujących mięśnie brzucha, a każdą sesję ćwiczeń rozpoczynać rozgrzewką. Na początku wskazane jest ćwiczenie 3 razy w tygodniu od 15 do 30 minut. W międzyczasie można zwiększyć długość i częstotliwość sesji do 30 – 40 minut co drugi dzień.

Ćwiczyć można zarówno w domu, jak i na specjalnych zajęciach dla kobiet w ciąży. Ćwicząc, szczególnie, jeśli jesteś sama w domu, zwracaj szczególną uwagę na swój organizm i przerywaj ćwiczenia zawsze wtedy, kiedy poczujesz, że coś jest nie w porządku.

Aktywność w ciąży z pewnością pozytywnie wpłynie na twój organizm - zarówno na kondycję fizyczną, jak i samopoczucie. Niektóre badania pokazują, że kobiety, które ćwiczyły w czasie ciąży, lepiej znosiły poród. Chyba warto spróbować, prawda?

Więcej porad znajdziesz na mamaklub.pl - portalu dla kobiet w ciąży i młodych mam.

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (3): , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.39/5 (9 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Ćwiczenia w ciąży - tak czy nie?: