Jakie witaminy i składniki mineralne są ważne dla mamy i dziecka w 25 tygodniu ciąży? Poradnik

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowy styl życia / Ciąża

Jakie witaminy i składniki mineralne są ważne dla mamy i dziecka w 25 tygodniu ciąży? Poradnik

Zdrowe odżywianie jest istotne – zwłaszcza, jeśli kobieta jest w ciąży. W tym okresie dostarczane składniki odżywcze służą bowiem nie tylko jej, ale również rozwijającemu się w jej łonie dziecku.

Witaminy i składniki mineralne odgrywają bardzo ważną rolę: są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. O ile jednak większość kobiet ma wiedzę na temat odpowiedniej podaży kwasu foliowego na początku ciąży, tak nie wszystkie wiedzą, jakich witamin i składników mineralnych potrzebują w momencie, gdy "wybije" 25. tydzień ciąży.

 

Witamina C zapobiega anemii

Witamina C kojarzona jest przede wszystkim z ochroną przed infekcjami. Przyjmowana przez cały okres ciąży zapobiega dodatkowo anemii, jej rolą jest bowiem zwiększanie wchłaniania żelaza.

Ponieważ organizm nie jest w stanie magazynować zapasów witaminy C, należy dostarczać ją codziennie. Doskonałym jej źródłem jest natka pietruszki, truskawki, jagody, czarne porzeczki, czerwona papryka, brokuły, brukselka, jarmuż i ziemniaki. Warto także sięgać po owoce cytrusowe.

 

Witamina D w trosce o zdrowe zęby i mocne kości

25. tydzień ciąży to okres, w którym należy zadbać, aby w jadłospisie występowały produkty spożywcze zawierające witaminę D. Dlaczego? Zwiększa ona przyswajalność wapnia – makroelementu odpowiedzialnego za mocne kości i zdrowe zęby.

Sporą ilość tej witaminy znajdziesz m.in. w rybach morskich oraz jajkach. Często jednak zachodzi konieczność dodatkowej suplementacji.

 

Jod, by zachować równowagę hormonalną

Jod jest pierwiastkiem, od którego zależy prawidłowe funkcjonowanie hormonów tarczycy. Jego niedobory mogą prowadzić do zawirowań związanych z wydzielaniem nieprawidłowej ilości hormonów. Konsekwencją może być m.in. niedoczynność tarczycy.

25. tydzień ciąży to moment, w którym należy spożywać odpowiednią ilość ryb morskich. Z uwagi na to, że mogą one kumulować dużo zanieczyszczeń. zaleca się ograniczenie spożycia ryb morskich do dwóch tygodniowo. Najmniej rtęci kumuluje śledź, łosoś i mintaj, najwięcej ryba maślana, okoń, węgorz, płoć i dorsz.

 

Cynk, by zapewnić dziecku prawidłową masę urodzeniową

Cynk jest pierwiastkiem, którego rola związana jest przede wszystkim z zapewnieniem prawidłowego wzrostu oraz rozwoju dziecka. Niedostateczna podaż może skutkować niską masą urodzeniową.

Uzupełnij swoją codzienną dietę w takie produkty, jak m.in. mięso (nie tylko drób), warzywa, owoce, jajka, pełnoziarniste i razowe pieczywo czy pestki słonecznika.

 

Suplementacja nie zawsze jest konieczna

Najlepszym źródłem składników odżywczych są produkty spożywcze – zawierają one dobrze przyswajalne witaminy i składniki mineralne. Stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety najczęściej wystarczy, by uzupełnić poziom ważnych składników odżywczych (wyjątkiem jest np. kwas foliowy czy witamina D). Oznacza to, że dodatkowa suplementacja nie zawsze jest potrzebna.

Pamiętaj: stosowanie preparatów witaminowych dla kobiet w ciąży zawsze konsultuj z ginekologiem prowadzącym ciążę. Nadmiar witamin i składników mineralnych jest równie niekorzystny, co ich niedobór. Należy z rozwagą przyjmować suplementy – tylko, gdy zachodzi taka konieczność oraz zawsze pod kontrolą lekarza.

 

A R T Y K U Ł  S P O N S O R O W A N Y

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.4/5 (17 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Jakie witaminy i składniki mineralne są ważne dla mamy i dziecka w 25 tygodniu ciąży? Poradnik: