Witamina D a absorpcja wapnia

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia

Witamina D a absorpcja wapnia

Większość osób zdaje sobie sprawę z kluczowej roli, jaką pełni wapń w codziennej diecie. Jest on niezbędny nie tylko dla zdrowia kości i zębów, ale też układu nerwowego czy krwionośnego.

Jednak w prawidłowo zbilansowanej diecie należy pamiętać także o witaminie D.

 

Prawidłowa absorpcja wapnia

Wchłanianie wapnia odbywa się głównie w jelicie cienkim. Aby proces przebiegał prawidłowo, niezbędna jest obecność związków, które transportują pierwiastek z jelita do krwi. To właśnie witamina D jest głównym nośnikiem wapnia, bez jej odpowiedniej podaży proces nie może przebiegać prawidłowo. Dlatego mimo stosowania diety bogatej w wapń, zapominając o witaminie D, można nabawić się niedoborów.

 

Słońce – najlepsze źródło

Organizm człowieka samodzielnie potrafi produkować witaminę D. Jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Aby ilość witaminy była dostateczna, należy każdego dnia wystawiać ciało na słońce przez minimum 15 minut w godzinach 10-15, mieć odkryte 18% ciała i nie mieć w tym czasie nałożonych filtrów UVB. Jednak w Polsce dostateczne nasłonecznienie występuje tylko w okresie od maja do sierpnia. W pozostałych miesiącach należy szukać alternatywnych źródeł witaminy w pożywieniu lub suplementach diety.

 

Gdzie znaleźć witaminę D?

Witamina D w istotnej dietetycznie ilości występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych. Są to głównie tłuste ryby morskie, jak szproty, śledzie, sardynki, a także tran (tłuszcz rybi). Witaminę znajdziemy również w żółtkach jaj czy mleku. Ryby nie są zbyt często spotykane w diecie Polaków, dlatego sporo osób cierpi na niedobory witaminy D. Problem szczególnie dotyka osób, które nie spożywają produktów pochodzenia odzwierzęcego (weganie). Dlatego powszechnie zalecana jest suplementacja.

 

Jaki preparat wybrać?

W przeciwieństwie do źródeł pokarmowych wit. D, źródła wapnia (nabiał) są popularne i ogólnodostępne. Jednak dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest na tyle duże, że warto go dodatkowo suplementować. W sprzedaży dostępne są preparaty na bazie węglanu wapnia, które dodatkowo wzbogacone są o wit. D. Osoby stosujące taki suplement mogą mieć pewność, że absorpcja wapnia będzie przebiegać prawidłowo.

Więcej o suplementacji wapnia oraz witaminy D3 przeczytasz na stronie www.vitrumcalcium.pl

 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

Tagi (4): , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3/5 (3 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Witamina D a absorpcja wapnia: