Jak rzucić palenie?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia

Jak rzucić palenie?

Każdemu palaczowi wydaje się, że to on kontroluje dokładnie swoje ciało i sam jest w stanie zdecydować o rzuceniu palenia. Gdy jednak dojrzeje w nim myśl o zerwaniu z nałogiem tytoniowym okazuje się, że nie jest to takie proste. 

Co zatem decyduje o sukcesie w walce z uzależnieniem tytoniowym? Jakie są skuteczne metody na zaprzestanie palenia? Czy jest łatwy, domowy sposób na rzucenie palenia?
 
 
Od czego zacząć rzucanie palenia?
 
W pierwszej kolejności każdy palacz musi uświadomić sobie, że jest uzależniony, że pali bo jego organizm funkcjonuje prawidłowo tylko w przypadku dostarczania właściwej dawki nikotyny (rosnącej wraz z czasem trwania w nałogu). Świadomość uzależnienia pozwala podjąć następny krok czyli odnaleźć odpowiednią motywację do rzucenia palenia. Powody do zmiany nawyków mogą być różne – od lęku o zdrowie własne lub dziecka (w przypadku kobiet w ciąży lub rodziców palących w towarzystwie pociech) do kwestii finansowych (nałóg przecież generuje wydatki). Najważniejsze, by palacz utwierdził się jak najmocniej w przekonaniu o konieczności walki z uzależnieniem.
 
 
Czy są skuteczne metody na rzucenie palenia?
 
Istnieje kilka metod walki z nałogiem tytoniowym, które niestety różną się od siebie istotnie pod względem skuteczności czyli uzyskania trwałego stanu niepalenia. Dostępne są bowiem domowe sposoby na rzucenie palenia (możliwe do wdrożenia samodzielnie) oraz metody wymagające wsparcia grupowego lub farmakologicznego. Istotne by osoba podejmująca próbę zaprzestania palenia miała świadomość, że mogą wystąpić u niej objawy głodu nikotynowego i była przygotowana na ich łagodzenie. Najłatwiejsze do zastosowania sposoby na zaprzestanie palenia to:
  • Samokontrola – polega na prowadzeniu dokładnego dziennika opisującego zachowania palacza związane bezpośrednio z nałogiem. Przy dokładnym notowaniu pozwala uświadomić osobie uzależnionej stopień i siłę uzależnienia. 
  • Metody behawioralne – pozytywnego wzmocnienia (polega na nagradzaniu palacza za wytrwanie w niepaleniu) lub awersyjna (bazująca na zniechęcaniu do nałogu).
  • Tabletki na rzucenie palenia – dostępne są preparaty o różnym mechanizmie działania z uwagi na substancje czynne – cytyzynę lub nikotynę. W przypadku stosowania cytyzyny można całkowicie zaprzestać palenia już w ciągu pierwszych czterech dni od rozpoczęcia terapii. Pozwala ona na szybkie zniesienie odczuwanej przyjemności z wypalonego papierosa (co wzmacnia stan niepalenia) oraz skutecznie zmniejsza nieprzyjemne dolegliwości głodu nikotynowego związane z odstawieniem papierosów. Nikotyna w terapii nałogu tytoniowego wymaga nieco więcej cierpliwości, gdyż jest przyjmowana w chwili pojawienia się chęci zapalenia papierosa, tylko w malejących dawkach, niższych niż w przypadku tradycyjnego palenia.
  • Hipnoza, akupunktura czy terapia grupowa – to metody przede wszystkim wymagające obecności innych. Nie cieszą się zbyt wielką skutecznością, uznawane są raczej za metody wspierające inne sposoby na rzucenie palenia.
 
Kiedy można zauważyć skutki rzucenia palenia?
 
Każdy dzień trwania w nałogu tytoniowym wywołuje negatywny wpływ na organizm nie tylko palacza, ale także osób przebywających w jego najbliższym otoczeniu (jako biernych palaczy). W procesie palenia papierosów i innych wyrobów tytoniowych niekorzystnie oddziaływuje nie tylko nikotyna, ale także powstający dym tytoniowy zawierający cały szereg toksycznych substancji. Warto zatem uświadomić sobie, że lista zalet płynących z niepalenia wydłuża się wraz z czasem jaki mija od wypalenia ostatniego papierosa:
  • Najszybciej obniżeniu ulega ciśnienie tętnicze krwi oraz puls, maleje poziom szkodliwego tlenku węgla we krwi, normalizuje się temperatura dłoni i stóp, spada stężenie nikotyny w organizmie.
  • Wraz z wydłużeniem stanu niepalenia regenerują się także zakończenia nerwowe – pozwala to na powrót powonienia i smaku, znika także męczący kaszel palacza oraz uczucie ogólnego osłabienia. 
  • Ostatecznie rzucenie palenia przynosi wiele korzyści zdrowotnych – istotnie maleje ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, zawału serca czy udaru mózgu. Znacznie spada też prawdopodobieństwo wystąpienia choroby nowotworowej w obrębie jamy ustnej, gardła, płuc, trzustki czy pęcherza moczowego.
  • Maleje także ryzyko wystąpienia cukrzycy, zwłaszcza wśród kobiet.
Więcej o sposobach na rzucenie palenia znajdzie się na http://wylecz.to/pl/zdrowy-styl-zycia/uzaleznienia/jak-rzucic-palenie-w-25-dni.html
 
 
Tagi (3): , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.74/5 (9 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Jak rzucić palenie?: