Batony proteinowe – kiedy nie warto po nie sięgać?

Elżbieta Gwóźdź

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia / Sport i fitness

Batony proteinowe – kiedy nie warto po nie sięgać?

Batoniki proteinowe są promowane jako produkty idealne dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Mają pomóc pozbyć się tłuszczu i rozbudować mięśnie. Praktyka pokazuje jednak, że baton proteinowy może być zwyczajną pułapką.

 

Z czego składa się baton proteinowy?

Batoniki tego typu zawierają dodatkową ilość białka, które w zależności od producenta i produktu stanowi nawet 50% składu. Białkiem tym jest zazwyczaj izolat czy hydrolizat białka serwatkowego, białko sojowe, kazeina, zwykłe białko kurze lub glutamina. Wątpliwości często budzi pozostała zawartość batoników białkowych.

Oprócz protein znajdują się w nim bowiem składniki węglowodanowe oraz tłuszcze, nierzadko również cukier, syrop glukozowy i inne dodatki czy wzmacniacze, których osoby prowadzące zdrową dietę wolałyby uniknąć. Czy zatem warto i, ewentualnie, kiedy sięgać po batony proteinowe?

 

Dodatkowe białko nie dla wszystkich

Nawet osoby aktywne fizycznie i regularnie uprawiające sport rzadko potrzebują dodatkowej porcji białka w diecie. Tym bardziej nie w postaci batonika, który dostarczy im również szybko wchłaniających się węglowodanów i tłuszczów utwardzonych oraz cukru. Wystarczającą ilość białka organizm czerpie ze zwykłych posiłków, a nadmiar protein może zaburzać funkcjonowanie organizmu, m.in. wpływając negatywnie na pracę nerek.

 

Baton proteinowy dla osób aktywnych fizycznie

Batony białkowe polecane są osobom ćwiczącym na siłowni, zwłaszcza tym w okresie redukcji masy ciała. Mają bowiem za zadanie wspomagać odchudzanie i budować masę mięśniową. Taki baton rzeczywiście warto zjeść, jeśli od czasu do czasu nie mamy na podorędziu pełnowartościowego posiłku potreningowego, a chcemy wykorzystać okno anaboliczne.

Batony proteinowe nie mogą być jednak stałym elementem naszej codziennej diety. Szczególnie te o wątpliwym składzie mogą powodować napady głody, skoki cukru oraz tycie. Jeśli batony proteinowe wyjątkowo nam odpowiadają, wybierajmy te z dobrym składem lub opanujmy sztukę ich domowej produkcji z udziałem odżywki białkowej.

 

Tagi (2): ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.63/5 (13 ocen)

Podobne artykuły

  • Brak powiązanych artykułów

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Batony proteinowe – kiedy nie warto po nie sięgać?: