Chrom – sprzymierzeniec szczupłej sylwetki

beeagirl

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia / Encyklopedia witamin i minerałów

Chrom – sprzymierzeniec szczupłej sylwetki

Coraz częściej zmieniamy sposób odżywiania, w zależności od trybu naszego życia. Łatwo wówczas zapomnieć o istotnych dla zdrowia mikroelementach, takich jak chrom. Dowiedz się więcej na temat jego wpływu na ludzki organizm.

Chrom od czasu odkrycia w XVIII w. fascynował naukowców. Jego nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza kolor. Nadano mu taką nazwę, ponieważ w zależności od stopnia utlenienia, zmienia swój kolor.

1 Funkcje chromu
Chrom jest bardzo ważnym mikroelementem w organizmie człowieka. Ponieważ reguluje przemiany tłuszczów i cukrów, powinny o nim pamiętać osoby zmagające się z nadwagą i otyłością.
Ponadto chrom:

  • ułatwia przenikanie glukozy z krwi do komórek,
  • zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę – jest więc ważny w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy,
  • hamuje łaknienie,
  • zmniejsza ryzyko zawału serca i miażdżycy,
  • zmniejsza ilość tzw. złego cholesterolu, a podwyższa ilość tzw. dobrego cholesterolu.


Osoby odchudzające powinny zwrócić uwagę na poziom chromu w organizmie, jak i w diecie, lecz nie powinny liczyć na to, że przyjmowanie chromu w tabletkach zastąpi rozsądne odżywianie się i ćwiczenia fizyczne. Niemniej jednak powinny zadbać o właściwy poziom tego pierwiastka, gdyż ze względu na swoje właściwości, chrom jest naszym sprzymierzeńcem w procesie odchudzania się.

2 Objawy niedoboru chromu
Zazwyczaj ciało ludzkie sygnalizuje niedobory istotnych substancji i mikroelementów. Podobnie jest w przypadku chromu. Jego niedobór w organizmie można rozpoznać obserwując takie objawy jak:

  • ból głowy i drażliwość,
  • zmęczenie,
  • nieuzasadniony niepokój,
  • stany depresyjne,
  • napady nudności,
  • wzmożona ochota na słodycze,
  • większa chęć na spożywanie alkoholu.


3 Zapotrzebowanie na chrom
Dzienna dawka chromu powinna wynosić od 0,05 do 0,2 mg/dobę (dla dorosłej osoby). Jednak w zależności od stosowanej diety i trybu życia, zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta. Na przykład osoby wykonujące pracę fizyczną lub dużo trenujące powinny przyjmować więcej chromu dziennie, podobnie osoby, które spożywają dużo cukru (również w postaci słodyczy, owoców, słodkich napojów). W krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy często żywią się mocno przetworzonymi produktami spożywczymi, istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru chromu.


4 Źródła chromu

Chrom w produktach spożywczych
Zanim sięgniemy po suplementy diety zawierające chrom, warto włączyć do diety produkty spożywcze, w których go znajdziemy. Jest to najbardziej naturalny sposób suplementacji. Należą do nich: pełnoziarniste pieczywo i kasze, chude mięso (przede wszystkim wołowina), ryby, owoce morza, jaja, drożdże spożywcze, jabłka, brokuły, zielony groszek, kiełki pszenicy.

Chrom w tabletkach
Ze względu na to, jaką rolę pełni chrom w procesie przemiany tłuszczów i cukrów, a zatem jak istotny jest dla osób dbających o prawidłową masę ciała i szczupła sylwetkę, na rynku znajdziemy wiele preparatów zawierających chrom. Przed sięgnięciem po te środki należy sprawdzić, czy rzeczywiście cierpimy na niedobór tego mikroelementu (konsultacja z lekarzem) oraz zapoznać się z informacją od producenta na opakowaniu lub ulotce. Po uzupełnieniu chromu w organizmie, należy odstawić suplementy i pamiętać o zróżnicowanej diecie, by zapobiec ponownym niedoborom.
 

Tagi (5): , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.76/5 (18 ocen)

Podobne artykuły

Pytania i odpowiedzi

c
c
c
c
c

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Chrom – sprzymierzeniec szczupłej sylwetki: