Dbaj o serce już od dziś!

Magda Bednarska

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia / Choroby i dolegliwości

Dbaj o serce już od dziś!

Nieważne, ile masz lat – nigdy nie jest za wcześnie na to, by zacząć eliminować czynniki mogące doprowadzić do zawału serca.

Nasz organizm jest skomplikowanym systemem. Na jedne jego elementy nie mamy wpływu – to chociażby wiek, choroby wrodzone czy obciążenie genetyczne. Inne natomiast możemy w dość dużym stopniu kontrolować – i powinniśmy, bo tylko tak możemy zagwarantować sobie dobry stan zdrowia i jak najdłuższe życie.

Tym, o co powinniśmy dbać szczególnie, jest nasze serce. Istnieje szereg czynników ryzyka, które mogą doprowadzić do jego najpoważniejszej choroby – czyli zawału. Choć nic nie poradzimy na upływające lata czy przypadki chorób serca występujące w naszej rodzinie, wciąż możemy podjąć wiele działań, aby zminimalizować szkodliwość innych czynników.

Oto najważniejsze działania profilaktyczne, które powinieneś podjąć już dziś, by uchronić się przed zawałem serca:

1 Rozpocznij właściwą dietę
Zdrowa dieta znacząco zminimalizuje aż trzy czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca: obniży cholesterol, wyrówna ciśnienie krwi oraz zapobiegnie nadwadze. Unikaj tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych (występują m.in. w maśle, margarynie, smalcu, tłustym mięsie, smażonych potrawach), produktów pszennych (białe pieczywo, makaron, ciasta), soli, produktów przetworzonych oraz wysokotłuszczowych źródeł protein (tłuste mleko i inny tłusty nabiał, żółtka jajek, smażone mięsa). Zamiast tego wybierz warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, drób i inne chude mięsa, zdrowe tłuszcze (np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy), nabiał niskotłuszczowy, produkty bogate w kwasy omega-3 (np. ryby, migdały, orzechy włoskie). Zamiast soli – przyprawiaj potrawy ziołami.

2 Rzuć palenie
Z paleniem papierosów najczęściej kojarzymy choroby płuc, w tym najpoważniejszą – nowotwór złośliwy. Płuca to jednak niejedyny organ, na który palenie ma tak negatywny wpływ – badania wykazują, że rzucenie palenia to najlepsza i najważniejsza rzecz, jaką możemy zrobić dla naszego serca. Wyjście z nałogu nie jest proste, ale konsekwencje podjęcia takiej decyzji są nie do przecenienia.

3 Zacznij się ruszać
Nawet ograniczona, ale regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca oraz przedłuża życie. Podobnie jak właściwa dieta, systematyczna aktywność redukuje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie krwi i ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi. Wystarczy już 30 minut ruchu w ciągu dnia – nie musi to być wykańczający trening, wystarczy spacer z psem czy zabawa z dziećmi. A kiedy tylko masz czas i siły, staraj się budować swoją kondycję i stopniowo zwiększać intensywność aktywności. To nie tylko wpłynie pozytywnie na Twoje zdrowie, ale i na Twój wygląd.

4 Zredukuj stres
Stres, a także niewłaściwe metody radzenia sobie z nim (sięganie po alkohol i papierosy, objadanie się), niezwykle obciążają serce. Choć wyeliminowanie stresu jest niemożliwe, każdy z nas może nauczyć się go opanowywać, tak, by stał się raczej sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. O prostych metodach radzenia sobie ze stresem piszemy w artykule Nie stresuj się!.

5 Ogranicz alkohol
Nadmierne spożywanie alkoholu znacząco podnosi ciśnienie krwi oraz jest pierwszym krokiem do nadwagi (alkohol zawiera wiele pustych kalorii, z których często nie zdajemy sobie sprawy). Postaraj się ograniczać do maksymalnie jednego kieliszka alkoholu dziennie (najlepiej niech to będzie wino, które w umiarkowanych ilościach ma pozytywny wpływ na serce).

Tagi (4): , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 2.29/5 (36 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Dbaj o serce już od dziś!: