Metody łagodzenia bólu miesiączkowego

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia / Choroby i dolegliwości

Metody łagodzenia bólu miesiączkowego

Łagodne bóle w trakcie miesiączki związane są ze skurczami macicy, która w ten sposób złuszcza pogrubiałe endometrium. Jednak co zrobić, jeśli oprócz bólu w okolicy podbrzusza pojawiają się także nudności, wymioty oraz bóle i zawroty głowy?

 

W sytuacji, gdy miesiączka w znacznym stopniu utrudnia ci codzienne funkcjonowanie, możesz cierpieć na zespół bolesnego miesiączkowania. Ta dolegliwość dotyka 70% młodych oraz 20-50% dorosłych kobiet.

 

Przyczyny bolesnego miesiączkowania

Przyczyny zespołu bolesnego miesiączkowanie (ZBM) można podzielić na pierwotne oraz wtórne. Przyczyny pierwotnego zespołu bolesnego miesiączkowania nie są do końca znane. Prawdopodobnie jest on spowodowany nadprodukcją prostaglandyn – substancji wytwarzanych miejscowo przez endometrium, które odpowiedzialne są za skurcze macicy oraz naczyń wewnątrzmacicznych. Niedokrwiona macica oraz uwolnione do krwioobiegu prostaglandyny mogą być odpowiedzialne za pojawienie się objawów ZBM, który najczęściej pojawia się od 1 do 2 lat po pierwszej miesiączce. Jeśli przyczyna bolesności jest znana, mamy do czynienia z wtórnym zespołem. Może być powodowany przez patologie w obrębie miednicy mniejszej: zapalenie miednicy mniejszej, mięśniaki macicy, stenozę szyjki macicy oraz nieprawidłowości anatomiczne narządu rodnego. W związku z tym, przed postawieniem ostatecznej diagnozy pierwotnego ZBM, należy udać się do specjalisty, który wykona USG oraz inne badania wykluczające wtórną przyczynę.

 

Ciepłe okłady zamiast ciepłych kąpieli

Z pomocą w przypadku bolesnego miesiączkowania mogą przyjść ciepłe okłady, które pomogą rozluźnić napięte mięśnie i zmniejszyć ból. Równie przydatna może być ciepła kąpiel, jednak w przypadku miesiączki radzi się, by zastąpić ją ciepłym prysznicem, ponieważ ciepła woda w połączeniu z krwią jest idealną pożywką dla bakterii i może być przyczyną infekcji intymnych.

 

Odpowiednia dieta

Udowodniono, że niedobór magnezu może wpływać na nasilenie bólu w trakcie miesiączki, dlatego przed jej wystąpieniem postaw na dietę bogatą w ten mikroelement, spożywając pełnoziarniste produkty, takie jak: brązowy ryż, razowy makaron, pieczywo oraz kasza. W trakcie miesiączki zalecana jest dieta lekkostrawna, która będzie zapobiegała wystąpieniu wzdęć. Pomocne może okazać się wykluczenie kofeiny, która nasila skurcze macicy. Warto także pić zioła, które mają właściwości uspokajające. Zmniejszy to ilość uwalnianych pod wpływem bólu hormonów stresowych. Mogą to być napary z rumianku, liści malin lub korzenia kozłka. Jednak, aby osiągnęły one w pełni swój efekt, należy pić je na kilka dni przed planowaną miesiączką.

 

Kiedy bardzo boli

W leczeniu bólu miesiączkowego stosuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), które hamują uwalnianie prostaglandyn. Działanie takie zapewnia deksketoprofen zawarty w leku Ketesse 25, który jest dostępny bez recepty.

 

 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

 

Tagi (7): , , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 3.76/5 (46 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Metody łagodzenia bólu miesiączkowego: