Wzdęcia – jak ich unikać?

Redaktorzy Zewnętrzni

  Autor:
Opublikowane w Zdrowie i psychologia / Choroby i dolegliwości

Wzdęcia – jak ich unikać?

Układ trawienny może nam czasem sprawiać dość nieprzyjemne i kłopotliwe „niespodzianki”, jak na przykład tzw. wzdęcia. To bardzo powszechna dolegliwość, której bezpośrednią przyczyną jest nadmierna ilość gazów w jelitach.

 

Jakie są objawy wzdęć?

Do typowych symptomów zaliczamy:

  • nienaturalnie „nadmuchany”, czyli właśnie wzdęty żołądek,
  • nadmierne wydzielanie gazów,
  • nieprzyjemne uczucie zbyt dużego wypełnienia żołądka po posiłku,
  • odczucie i dźwięk bulgotania lub przelewania się treści żołądkowej,
  • dyskomfort, a nawet ból brzucha,
  • nudności.

 

Co jest przyczyną wzdęć?

Do wzdęć prowadzi nadmierna ilość gazów w jelitach, które wydzielane są na zewnątrz układu pokarmowego. Gazy powstają w naszym organizmie w wyniku procesów trawiennych, ale także gdy połkniemy nadmierną ilość powietrza w czasie jedzenia bądź picia. Do wzdęć przyczyniają się także napoje gazowane, szybkie jedzenie posiłków oraz towarzyszący tej czynności stres. Niektóre pokarmy, takie jak fasola, brokuły, kapusta czy kalafior, a także cukry pochodzące z owoców (fruktoza), mogą prowadzić do nadmiernej produkcji gazów
w jelitach i wzdęć. W przypadku osób cierpiących na nietolerancję laktozy szkodliwe
są zawierające ją mleko i przetwory mleczne. Do powstawania wzdęć przyczyniają się także ciężkostrawne, tłuste, oparte tylko na węglowodanach posiłki.

 

Leczenie wzdęć

Skuteczne w leczeniu tej przypadłości są leki zobojętniające i neutralizujące kwas żołądkowy, takie jak np. Rennie® na wzdęcia. Lek ten dzięki prostej, naturalnej formule opartej na połączeniu węglanu wapnia i węglanu magnezu szybko neutralizuje kwas żołądkowy, przynosząc ulgę osobom cierpiącym na wzdęcia już po dwóch minutach od przyjęcia. Dostępny jest w dwóch kombinacjach smakowych: miętowej i owocowej.

 

Jak radzić sobie ze wzdęciami?

Możemy wyróżnić kilka skutecznych sposobów:

  • Jedzenie posiłków o stałych i regularnych porach.
  • Unikanie pokarmów sprzyjających powstawaniu wzdęć (fasoli, kapusty, brokułów, kalafiora. rzepy, pora, kiełków) oraz mleka i jego przetworów (w przypadku nietolerancji laktozy).
  • Zmniejszenie ilości spożywanych cukrów, szczególnie tych pochodzących z owoców. Należy pamiętać o tym, że fruktoza znajduje się także w składzie soków owocowych.
  • Ograniczenie tłustych i ciężkostrawnych dań, a także jaj w codziennej diecie.
  • Powolne spożywanie posiłków, unikanie mówienia podczas jedzenia – dzięki temu nie łykamy nadmiernych ilości powietrza.
  • Wyeliminowanie z diety napojów gazowanych, w tym także piwa.
  • Picie dużej ilości letniej wody, ale nie w trakcie posiłku – najlepiej jakiś czas po bądź przed jedzeniem.
  • Spożywanie naparów z ziół mających dobry wpływ na układ trawienny: kopru włoskiego, rumianku, mięty, a także tych działających uspokajająco, np. melisy czy mniszka lekarskiego.
  • Spacery i masowanie podbrzusza po posiłku czy w przypadku nasilających się dolegliwości.
  • Unikanie sytuacji stresogennych, które mają dewastujący wpływ na cały organizm,
  • w tym także na układ pokarmowy. Częste stosowanie technik oraz ćwiczeń medytacyjnych i relaksacyjnych, np. jogi.

 

 

A R T Y K U Ł  Z E W N Ę T R Z N Y

 

Tagi (6): , , , , ,
Oceń artykuł
Słaby  
Dobry
Ocena: 1.01/5 (10 ocen)

Podobne artykuły

Komentarze


Podaj trzecią, czwartą i siódmą literę z nazwy naszego serwisu:*
* Pola wymagane.


Komentowany artykuł:
Wzdęcia – jak ich unikać?: